Ervaar Retail

Op een fijne lentedag, het zonnetje breekt nét door, wandel ik door de winkelstraat, op zoek naar het perfecte jurkje voor de zomer.

‘Hmm… dat ruikt lekker!’ Verrast blijf ik staan en kijk even om me heen. ‘Heeft iemand die me passeerde zo’n lekkere parfum op? Hé, volgens mij komt het uit die winkel…’ Ik draai me om en meteen valt de stijlvolle etalage me op. Het gebruik van kleur, aparte materialen en dynamisch licht trekken me automatisch naar binnen. Mijn nieuwsgierigheid is gewekt.

Benieuwd wandel ik naar binnen, waar ik meteen zie wat de mannen- en wat de vrouwenafdeling is. ‘Wauw!’ Daar hangt de perfecte jurk, met daarachter een scherm waar een model het aan heeft en loopt, zodat ik kan zien hoe de jurk valt. ‘Deze is perfect…’

Jammer genoeg hangt mijn maat er niet tussen. Maar voordat ik de kans krijg om teleurgesteld de winkel uit te stappen, komt de retailer naar me toe. “Ik denk dat jouw maat op de paspop zit, zal ik hem er af halen voor je?”

Ik knik enthousiast. Eenmaal in de paskamer valt de relaxte muziek me op. En wat gaaf dat ik de normaal zo felwitte lampen kan dimmen! Dan valt het puistje op m’n kin meteen minder op.

Bij de kassa word ik vlot geholpen door de retailer. Verrast, tevreden en blij ga ik met mijn gave jurkje, mooi ingepakt in een tof vormgegeven tas de deur uit. ‘Hier kom ik zeker terug!’

Hoe zorg ik dat mijn klant ook echt koopt?

Een succes maken van je winkel lijkt veel op theater maken. Het gaat erom dat je dagelijks een show opvoert en jouw klant blijft verrassen. Bij Romar noemen we dit: het creëren van een geluksmoment. Retail is niet meer ‘een winkel openen en wachten tot mensen binnenstappen’. Het gaat erom dat je precies weet waar jouw klant inspiratie opdoet, hoe hij je winkel weet te vinden en hoe je na de aankopen in contact blijft. Uit onderzoek van marktonderzoeksbureau GFK blijkt dat 70-80% van de aankoopbeslissingen gemaakt wordt op de winkelvloer. Er liggen dus nog volop kansen voor retailers!

Aandacht op de klantenreis, oftewel de ‘customer journey’. De beleving is waar de nieuwe focus binnen retail moet liggen. Want dat is waar je als winkel waarde kunt toevoegen en het verschil kunt maken. Dat is waar de kansen liggen. Maar hoe pak je dat aan?

Beleving

Winkelbeleving creëer je niet zomaar. Daarvoor moeten interieur, licht, geluid, geur en beeld volledig met elkaar en met het branding-concept in lijn liggen. Want het maakt natuurlijk nogal uit wat de propositie van de winkel is, wie de doelgroep is en wat de winkel wil uitstralen. Echte beleving ontstaat als een consument zodanig betrokken raakt bij de gebeurtenis dat hij een blijvende indruk op doet.

Lichtplan

Een goed lichtplan houdt hier rekening mee. Verlichting heeft drie functies: het licht producten uit, het roept gevoelens op en het zorgt voor herinneringen. Samen stimuleren deze drie zaken het koopgedrag. Romar begrijpt hoe een winkelconcept is opgebouwd en heeft bovendien de technische kennis dit te vertalen naar een lichtplan.

Het theater dat retail heet

Je kunt het werken aan ‘belevenissen’ vergelijken met theater maken: de winkeleigenaar of -manager is de regisseur, de winkel het podium, de medewerkers de acteurs en klanten vormen het publiek. Aangezien je niet oneindig dezelfde voorstelling kunt voorschotelen aan je publiek, zul je het podium telkens opnieuw moeten inrichten en de medewerkers anders laten ‘acteren’.

Workshops

Over dit onderwerp geeft Romar interactieve workshops. Ook zo’n workshop bijwonen? Bekijk de pagina workshops of neem contact op met Eline Bakelaar eline@romarled.com voor de eerstvolgende datum.

De kracht van led

Voor het maken van theater in je winkel is een dynamische lichtsoort als led een makkelijke tool. Je kunt allerlei zondes digitaal programmeren, daardoor kun je er makkelijk mee spelen, en het kan gemakkelijk aangepast worden naar een nieuw gewenste scène, sfeer of thema.

Led-verlichting is duurzaam en energiebesparend

Omdat je alle kleuren van de regenboog tot je beschikking hebt, heb je ook sfeerbeleving zelf in de hand.

Een ander zeer belangrijk voordeel: in led ontbreken infrarood en UV. Daardoor wordt het minder warm en verkleuren de producten in je winkel minder snel.

Ben jij retailer?

Wij hebben alvast een paar vragen opgesteld waar je over na kunt denken:

Welke rol hebben zintuigen binnen jouw winkel?
Welke onderdelen zijn belangrijk om goed te verlichten in jouw winkel?
Welke kleuren gebruik je? En waarom?
Hoe ruikt jouw winkel? Is dat een bewuste keuze?
Wat voor geluiden hoor je zonder dat de muziek opstaat? Wat voor muziek staat er op?

Wij horen het antwoord op deze vragen graag!
Bel gerust naar 076 549 8808.

Wilt u deze retailbeleving zelf ervaren in onze experience showroom, of bent u benieuwd naar wat Romar voor uw organisatie kan betekenen? Maak dan een afspraak met onze retailadviseur Annemieke Casteelen via 076 549 8808 of gebruik onderstaand formulier: