Winkel beleving

Winkel beleving

Beleving voor alle retail

De retailer heeft het zwaar. Hij moet het gevecht aangaan van een steeds mondiger consument die veel transparantie verlangt, én opboxen tegen de opkomende online markt. Romar heeft de kennis en ervaring in huis die deze retailer kan helpen. Daarom zeggen wij niet: zó moet u het aanpakken! Maar vragen wij u: wat kunnen wij voor u betekenen? Wij geloven dat deze synergie er voor zorgt dat het concept van retailer versterkt wordt.

 

Beleving in de winkel

De manier waarop consumenten winkelen is de laatste jaren enorm veranderd. Dat is geen geheim. Online shoppen heeft een vlucht genomen en webwinkels schieten als paddenstoelen uit de grond. Nooit was het eenvoudiger om kleding, elektronica, verzorgingsproducten en zelfs meubels en boodschappen online te bestellen. Wil je als retail-ondernemer dus nog mee kunnen, zul je mee moeten veranderen. Aandacht op de klantenreis, de beleving, is waar de nieuwe focus binnen retail moet liggen. Want dat is waar je als winkel waarde kunt toevoegen en het verschil kunt maken. Dat is waar de kansen liggen. Maar hoe pak je dat aan?

 

Retail is theater

De achtergrond van Romar, waar alle begin van kennis is opgedaan, is het theater. In een theater komen alle onderdelen bij elkaar: het is een belevenis. Een theatershow creëer je niet zomaar, winkelbeleving ook niet. Daarvoor moeten interieur, licht, geluid, geur en beeld volledig met elkaar in lijn liggen. De propositie van de winkel, het winkelconcept, de doelgroep en uitstraling hebben hier allemaal invloed op. Echte beleving ontstaat als een consument zodanig betrokken raakt bij de situatie dat hij een blijvende indruk opdoet.
Daarom kun je het werken aan winkel beleving vergelijken met ‘theater maken’. De winkeleigenaar of –manager is de regisseur, de winkel het podium, de medewerkers de acteurs en de klanten? Die vormen het publiek.

 

Belevenissen creëren in de winkel

Romar creëert belevenissen middels licht, beeld, geluid, geur en programmatuur. Dit noemen wij: de cirkel van beleving. Naast deze onderdelen kunnen onze trendwatchers u inspireren en ideeën aanbrengen voor kleur, instore communicatie, materiaal en presentatie.

Licht: De verschillende plekken waar je theater maakt in je winkel, moeten het juiste licht hebben.
Verlichting heeft drie functies: het licht het product uit, het roept gevoelens op en het zorgt voor herinneringen.

Beeld: Met beeld kan de instore communicatie en uw concept versterkt worden. Beeld kan geïntegreerd worden in uw retailconcept.

Geluid: Ruimtes ervaren we niet alleen door wat we zien, maar ook door wat we horen. Met muziek beïnvloed je het koopgedrag van je klanten. Het is, net zoals in het theater, onderdeel van de show.

Geur: Onderzoek wijst uit dat maar liefst 75% van onze emoties wordt bepaald door wat we ruiken. Het geurzintuig staat als enige zintuig in verbinding met ons emotionele brein. Geur bepaalt daarom in belangrijke mate hoe we een ruimte, dus ook een retailomgeving, ervaren.

Retailtechnologie: Technologie op de winkelvloer is een belangrijk onderdeel van beleving in de winkel. Technologie versterkt en vervangt steeds vaker instore communicatie. De scheidingslijn tussen de fysieke en digitale wereld vervaagt steeds verder. Deze werelden vloeien middels programmatuur naadloos in elkaar over.

 

Werk aan de winkel! Wat kan Romar voor uw winkel betekenen?

Middels licht, geur, geluid, beeld en programmatuur kan Romar uw klant meenemen in de ontdekkingstocht door uw winkel. De zintuigen worden geprikkeld, de emotie wordt aangesproken en uw klant zal een blijvende indruk opdoen van uw winkel. Ook zullen zij langer verblijven in uw winkel en dat is belangrijk om twee redenen: langer verblijf betekent dat er extra kansen benut kunnen worden om te verleiden tot aankoop. Bovendien trekken plekken waar mensen zijn nóg meer mensen aan. Samen met u kunnen we dé winkel van de toekomst creëren.

 

Totaalbeleving winkels

Voor Romar is elk project bijzonder. Wij ontwerpen een altijd uniek lichtplan, wat aangevuld kan worden met alle onderdelen van totaalbeleving. Wij zijn sterk in het maken van een op maat advies en zorgen graag voor een specialistisch, origineel en creatief belevingsplan. Onze adviezen worden ondersteund door (licht)berekeningen, tekeningen en een moodboard waar u een voorproef van het project zult ervaren.

Bent u geïnteresseerd in beleving voor uw retailconcept, winkel of winkelcentra? Neem dan contact op met onze belevingsadviseurs via 0180 647 451 of stuur ons een mail.